گزارش سالانه صندوق ضدهسته ای پلاشرز خبر داد که مبلغ ۱۰۰هزار دلار به رادیوی عمومی ملی پرداخت کرده تا درباره توافق اطلاع-رسانی کند.

واشنگتن – گروهی که کاخ سفید آن را اخیرا به عنوان جایگزین کلیدی برای تضمین پیشبرد توافق هسته ای ایران شناخته، مبلغ ۵۷۶۵۰۰ دلار به سازمان لابی-گر لیبرال یهودی «جی استریت» داده تا برای توافق تبلیغ کند.
طبق گزارش سالانه صندوق پلاشرز، این گروه همچنین سال گذشته مبلغ ۱۰۰هزار دلار به رادیوی عمومی ملی داد تا درباره توافق هسته ای و مسائل مربوطه گزارش دهد.

این گروه همچنین از گزارشگران و شرکت های خبری دیگر نیز حمایت مالی کرده است.
«جی استریت»، گروه اقدام سیاسی لیبرال یهودی، سال گذشته در بحبوحه لابیگری های اورشلیم و دیگر گروه های طرفدار اسرائیل جهت اقناع کنگره برای مسدودکردن توافق هسته ای، کمپین گسترده ای را برای حمایت از توافق هسته ای به راه انداخت.

پیش از رای سرنوشت ساز کنگره به رد یا تصویب توافق، «جی استریت» در ژوئیه ۲۰۱۵ تبلیغ یک-صفحه ای در نیویورک تایمز منتشر کرد و کنگره را تشویق به خودداری از «تخریب» توافق هسته ای ایران کرد.
«جی استریت» همچنین چند تبلیغ تلویزیونی، و وبسایتی برای حمایت از توافق درست کرده است.

این گروه گفت تبلیغ نیویورک تایمز «آخرین مرحله از کمپین چندمیلیون دلاری ما برای حصول اطمینان از این بود که کنگره ایالات متحده توافق هسته ای را تخریب نکند».

رسالت صندوق پلاشرز که «ایجاد دنیایی امن و اطمینان بخش از طریق توسعه و سرمایه گذاری در ابتکارهای معطوف به کاهش و حذف ذخایر هسته ای جهان» است، منطبق با برنامه کنترل تسلیحات باراک اوباما است. اما پس از افشاگری بن رودز، یکی از دستیاران ارشد سیاست خارجه ریاست جمهوری، نقش این صندوق برای حمایت از توافق ایران توجه بیشتری را به خود جلب کرد.

رودز در مقاله ای در مجله نیویورک تایمز توضیح داد که دولت با سازمان های غیردولتی و کارشناسان و حتی گزارشگران همدل همکاری کرد تا برای توافقی که فعالیت هسته ای ایران را محدود ساخته و مجازات های مالی بین المللی بر تهران را کاهش داده، حمایت جلب کنند.

رودز گفت «ما اتاق پژواک درست کردیم … و گروه های بیرونی مانند پلافشرز» کمک کردند که پیام دولت به طور کارآتری منتقل شود.

این مقاله، نقد جمهوری خواهان از توافق ایران را تکرار می کرد؛ جمهوری خواهان بیان داشتند که دستگاه اطلاع رسانی کاخ سفید مردم امریکا را گمراه کرده است. دولت نیز مخالفان خود را متهم کرد که پس از آنکه نتوانستند سال گذشته در رای گیری کنگره این توافق را شکست دهند، در صدد برآمده اند تا علیه آن اقامه دعوا کنند.

سند ۳۳صفحه ای، گروه هایی را فهرست می کند که پلاشرز سال گذشته برای پیشبرد برنامه منع گسترش [سلاح های هسته ای] خویش، به آنها کمک مالی کرده است.

انجمن کنترل سلاح ها ۲۸۲۵۰۰ دلار دریافت کرد؛ نهاد بروکینگ ۲۲۵ هزار دلار؛ و شورای آتلانتیک ۱۸۲۵۰۰ دلار. این نهادها به خاطر تحلیل ها و جلسات و برنامه های رسانه ای مربوط به ایران و مسائل هسته ای غیر-ایرانی این پول ها را دریافت کردند.

گروه های دیگری که کارشناسی هسته ای با استقلال کمتر دارند، نیز کمک مالی دریافت کرده اند.

بیش از ۲۸۱هزار دلار به شورای ملی ایران و امریکا داده شده است.

دانشگاه پرینستن ۷۰هزار دلار برای حمایت از «تحلیل و مقالات و فعالیت سیاست ساز» سفیر سابق ایران و سخنگوی هسته ای سید حسین موسویان «درباره موضوعاتی مربوط به استقرار برنامه هسته ای ایران» دریافت کرد.
انواع مختلفی از گروه های خارجی نیز برای پروژه های خاص یا پوشش خبری به سازمان های خبری پول می دهند. اکثر این سازمان های خبری، از جمله آسوشیتدپرس، قوانین سختی برای پذیرش پول و حفاظت از استقلال روزنامه نگاری خویش دارند.

حمایت پلافشرز، با توجه به نقش برجسته آن در مباحث توافق ایران، اما امری نامعمول است.

پلافشرز از ۲۰۰۵ تاکنون پوشش اخبار امنیت ملی توسط رادیوی عمومی ملی را حمایت مالی کرده است. گزارش های پلافشرز نشان می دهند دست کم ۷۰۰هزار دلار در طول این مدت پرداخت شده است. در شرح کمک های مالی از ۲۰۱۰ به این سو، مخصوصا به ایران اشاره شده است.

با این همه، اعضای جمهوری خواه کنگره نگرانی هایی خواهند داشت، به ویژه این که کنگره بخش کوچکی از بودجه رادیوی عمومی ملی را تامین می کند. درست در همین هفته، کمیته نظارت مجلس، که در دست جمهوری خواهان است، سعی کرد تا رودز را به جلسه ای با عنوان «روایت های کاخ سفید درباره توافق هسته ای ایران» به کنگره فرابخواند اما وی نپذیرفت.

مایک پوپئو، نماینده جمهوری خواهان از کانزاس و منتقد توافق ایران گفت وی سال گذشته مکررا از رادیوی عمومی ملی خواسته تا به عنوان وزنه تعادلی برای آدام شیف (حامی توافق و نماینده جمهوری خواهان از کالیفرنیا که به طور مرتب در این شبکه حاضر شده) مصاحبه شود اما رادیوی عمومی ملی درخواست پویئو را رد کرد. این شبکه گفت که هیچ درخواستی از پوپئو دریافت نکرده است.

فرد دیگری که در رادیوی عمومی ملی ظاهر شد، جوف کیرینکوین رئیس پلاشرز است. وی سال گذشته دست کم دو بار در این رادیو درباره مذاکرات سخن گفت.

کیرینکوین در حساب توئیتر خود نوشت که پلاشرز هیچگاه این واقعیت را پنهان نکرده که از رادیوی عمومی ملی حمایت مالی کرده است.

پلافشرز روی سازمان های رسانه ای دیگری نیز دست گذاشته است.

این گروه در «گزارش استراتژی فرهنگی» خویش هدف اصلی را «تامین پوشش معمول و صحیح از مسائل هسته ای در رسانه های مشهور و استراتژیک»ی مانند گاردین و سالن و هافینگتن پست و پرو پابلیکا عنوان کرده است.
در وبسایت این گروه آمده اقدامات قبلی نتوانست پوشش کافی تولید کند. مرکز انسجام عمومی یکی از این نهادها بود. پیتر بیل، مدیرعامل این مرکز، دریافت کمک مالی را تایید کرد و گفت «هیچ کدام از کمک هایی که از سوی پلاشرز دریافت کردیم، برای پوشش توافق ایران نبود. ما به طور کلی از پرداختن به این موضوع خودداری کردیم چون این موضوع از سنخ گزارش هایی نیست که این مرکز انجام می دهد».

آسوشیتدپرس کمک های مالی از از گروه های غیرسیاسی و بنیادهای روزنامه نگاری ای نظیر بنیاد نایت دریافت کرده است. ویراستار این خبرگزاری، تامس کنت گفت «آسوشیتدپرس کنترل مطالب خبرهای نهایی را حفظ می کند و این خبرها باید کاملا منطبق با استانداردهای استقلال و صحت آسوشیتدپرس باشند».